fredag 3 november 2017

Marigt - inför en höstmara

Någonstans i mitten av oktober kändes allt perfekt. Jag skulle bara få till något enstaka långpass och sedan vara redo för mitt tionde maratonlopp. Så fick jag hybris och bestämde mig för att testa att köra en hård mängdvecka. Ja, målet var att få ihop 15km om dagen, minst. Jag delade upp det de flesta dagarna på två pass, runt 7-8km, men det blev ett par litet längre också, så pass att jag nöjde mig med 10 på söndagen och kunde ändå nöjt konstatera nytt veckorekord om 105km.
Sen en vilodag och ett bra pass på IP. Men sen rasade allt ihop. Ja, eller, hur man nu skall uttrycka det. Suget fanns plötsligt inte där längre. En lång säsong efter avbrottet med influensan i våras började ta ut sin rätt. Två mediokra veckor om totalt 6,5mil följde. Inga långpass. Tittade på min plan som jag ambitiöst lagt fram, och som inte såg särskilt farlig ut, och blev dyster. Inte ens detta kunde jag klara att följa. Visserligen var jag på resa, till Milano, där jag hittade en perfekt plats att springa på – en park som verkade vara tillhåll för samtliga löpare i Milanos centrum – men det blev bara skön lätt distans.
Till sist bestämde jag mig ändå. Det blir en mara till i höst. Det blir min första på utländsk mark. Om en vecka. Jag lutar åt att ta det lugnt och köra LL-stuket. Försöka hålla igen första halvan, för att om kroppen tillåter, ta i litet på andra halvan, och se det som starten på nästa säsong. Fast jag har i och för sig lovat mig själv att jag skall ta en veckas vila efteråt. Sen lätt löpning under december innan det blir nystart i december mot den nya Stockholm marathonbanan. Om jag klarar mig undan influensor borde det kunna gå betydligt bättre till våren, och om jag får tillbaka suget, och fixar litet flera långpass så skall det äntligen bli ett nytt pers på distansen. Det nuvarande är ju snart 3år.
Nu skall jag i alla fall ge mig ut på en tur i det vackra höstvädret, bara isen smält undan på gatorna så man inte drar på sig en onödig skada. Kanske ska man springa varv på IP istället och vara säker på att det inte sker något dumt.

Vi ger oss inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar