lördag 16 april 2016

Att börja om

Det känns som om de senaste månadernas problem börjar närma sig sitt slut, för den här gången. Jag bläddrar i min dagbok för de fyra åren då jag sprungit stockholm marathon och konstaterar att jag 2013 fick en släng av hopparknä och fick vila tio dagar. 2014 körde jag en hårdsatsning som slutade med en dunderförkylning som la sig dan innan maran. Ifjol tog jag det lugnt, men igengäld drog jag på för hårt efter andra maran för året, och jag var litet illa ute innan Lidingöloppet, kanske borde jag avstått det, eller vilat istället för att köra på mot vintermarathon. Den gick ju om intet.

I år ville jag grunda ordentligt och styrketränade och körde andra maskkiner, rodd och crosstrainer, men sen körde jag på och trampade runt i onödigt tunna eller odämpade eller utslitna skor. Jag är fortfarande för ny för att direkt känna att en sko är utsliten. Om jag köper en ny, så känns skillnaden direkt, men annars...

Den här veckan har blivit något av en omstart. Jag hade tänkt inleda med en lång runda i måndags, men det passade inte familjen alls. I tisdags kunde jag hoppa av på hemfärden och fick ihop en 14km i bra fart. Ganska nära tröskel, ett bra pass längs den kuperade srvicevägen vid roslagsbanan.
Dagen därpå rullade jag in i lugnt tempo från Mörby centrum till jobbet, precis en mil.

På torsdagslunchen var det fint men en sval vind kylde. Trots det shorts och tshirt och två varv fartlek på Karlberg. Först 2x4min med 1min joggvila sen 70/20 resten av varvet. Det första varvet tog ca 17:45 det andra 17:10. Gick ut litet för hårt för att orka. Det blev bara 9km av det och därför var jag inte så sliten utan jag kunde göra om morgonlöpningen 3,5 minuter snabbare än onsdagen.

44km på vardagarna är okej. Det kändes som att detta var en hållbar vecka. I natt skall jag avsluta den med att sällskapsspringa som pacer på TEC100banan i Täby. I fjol sprang jag två varv. I år är jag bara uppbokad på ett men jag förlänger nog i båda ändar. Om det är något jag behöver så är det ju långpass.

Snart dags för tävlingspremiär. Känner mig inte redo ännu. Har inte bestämt hur hårt jag ska satsa. Hittills har jag persat varje år, men i år känns det tufft. Nu tupplur!

Vi ger oss inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar