söndag 6 september 2015

Rainy days running

Snart fyra månader i sträck som man bekvämt kunnat springa i shorts. Även om juli bjöd på ganska trist väder så var det ofta perfekt ur löpsynpunkt. Igår när jag stack ut i hällregnet och skulle springa fort fick jag för mig att det var sista chansen i shorts. Fast riktigt så illa är det ju inte. Åtminstone september ut skall man väl klara av det. 
Nå, efter litet övertalning från en kollega, bestämde vi oss för att springa vintermarathon. Därmed är höstens lopp bestämt. Någon målsättning har jag inte satt upp ännu men att slå 2013 års tid på 3:28 vore inte orimligt liksom mara PB. Jag vet vad jag behöver: mycket kilometer och många långpass. Om jag får till sex längre än 25km skulle jag vara nöjd. 
Efter sista augustiveckans 84km öppnade jag september med 71km. Skillnaden bestod av en vilodag. 
Första långpasset med mål vintermarathon gick i fredags då jag sprang från Hägernäs till Kungsholmen längs Roslagsbanan och Odengatan. Hittade bra lugn känsla och fick ihop 21km i 5:06 tempo på tom mage. Väl inne på jobbet var man rejält hungrig men nöjd med löpningen. 
Förutom den rundan, tre milturer hemmavid och två snabbhetspass. 
I tisdags öppnade jag september med ett besök på krillan där jag sprang 2x6,5varv i kontrollerat tempo utan att titta på klockan under vägs. 11:15 på första och 11:14 på andra. Det blir en bit under 4:10tempo. Genomfört i lätt duggregn. Var mest orolig att jag skulle halka men det gick bra! Bra känsla hela vägen, även om jag gillar kuperat så är det skönt att springa snabbt på platten. 
Igår såg det ut att hålla upp i ösregnet så jag tänkte köra min backbana. För att ändra litet på förutsättningarna tänkte jag lägga till en ytterligare repetition. Alltså sex gånger 500m. Öppnade på 1:51 vilket kändes bra i det tilltagande regnet. 
På andra repetitionen kände jag att jag inte tryckte till så bra och därför blev det 1:55. Mitt vanliga problem att inte hitta rätta känslan. Fast det är inte helt enkelt i ösregn att hålla fokus. Eller så är det just vad det är för sen sprang jag återstående fyra på 1:49 styck. Snitt över sex stycken 1:50,5. Mycket nöjd. Snart skall alla komma under 1:50. Bara man fixar tvåan. Det kommer. 
Nu kommer två resveckor som ställer till det, men det brukar lösa sig. Idag skall jag i alla fall lämna blod.  
Vi ger oss inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar